7 motius per descalçar-se

Els humans ens anem separant constant, progressiva i voluntàriament del medi que ens ha engendrat i del qual depenem en tots els sentits. Roba, sabates, cases, ciment, ulleres de sol, desinfectants, cocció dels aliments… Cada vegada posem més barreres entre el món i nosaltres. Tantes que hem arribat a creure que món o Natura no ens inclou.

Com podem pretendre establir una comunicació real amb l’entorn si l’evitem sempre que podem? No podem escoltar la música del bosc si omplim l’aire de sorolls. No podem veure el paisatge si ens construïm un mur al voltant. Si ens banyem amb perfums, no podem reconèixer ni l’olor dels nostres fills. No podem descobrir el gust de la vida si manipulem els aliments fins que queden irreconeixibles. No podem percebre el tacte de l’herba si hi posem un tros de goma entremig.

Cal que recuperem, del fons de nosaltres mateixos, l’animal que som ( perquè no ens enganyem, mai l’hem desterrat i mai podrem fer-ho), per poder-nos reconnectar amb el territori que ens sosté i viure així en equilibri.

Descalçar-nos és una manera de començar i trobar la salut en aquest equilibri. Per què? Per molts motius.

Caminar amb els peus nus pot ser un calvari per a molta gent, però no tindria perquè. No naixem amb sabates.  Els peus estan fets i dissenyats per trepitjar directament la Terra. Per aquest motiu caminar ens reporta molts beneficis. Vegem-los:

  1. Per començar, quan caminem sense protegir-nos els peus, hem d’estar molt més atents a cada pas que fem que quan portem sabates. A la Natura hi ha punxes, pedres i altres amenaces per a la nostra pell tova. Aquesta manera de caminar farà que haguem d’observar el què estem fent, que ens trobem ben presents, que prestem atenció a la terra que trepitgem. Aquesta és també una actitud en perill d’extinció. És una meditació activa una manera d’aprendre a estar relaxat i alerta alhora.
  2. Els peus tenen moltes terminacions nervioses. A través d’elles, la reflexologia podal estimula i tracta zones de tot el cos. Caminant descalços per terrenys irregulars, estimulem pràcticament tots els punts reflexos del peu, tractant i prevenint multitud de desordres de tot l’organisme.
  3. A les plantes dels peus, sobretot a les zones més encoixinades, hi ha una xarxa circulatòria profunda que al trepitjar actua com una bomba impulsant la sang cap amunt. Aquest efecte només és remarcable quan caminem descalços, ja que les sabates esmorteeixen la pressió, i que a més no repengem el peu com ho hauríem de fer.
  4. Com hem dit, no repengem el pes igual, evidentment que no. Proveu-ho. Però no a casa, en un terra Viu. Entre d’altres coses, quan caminem descalços, la primera zona de contacte serà la part davantera del peu enlloc del taló. Els peus són la base del cos, i la manera com treballen afecta a l’estructura sencera. Aprendrem a esmorteir i repartir els impactes de manera que les articulacions patiran menys, sobretot els genolls i els malucs. Les nostres lumbars ens ho agrairan. Tot l’esquelet es realinearà i els lligaments s’enfortiran.
  5. Els peus estan preparats per ser quasi tant sensibles com les mans, tot i que es tracta d’una sensibilitat una mica diferent. La seva funció és enviar senyals per interpretar el tipus de terreny, la temperatura, la inclinació, la humitat, la càrrega elèctrica, etc. Però avui el pobres solen anar ben despistats…. Ara, si els en doneu la oportunitat aprenen ràpid. I, per exemple, us ajudaran a regular millor la vostra temperatura corporal.
  6. I per últim, un dels motius més importants: el contacte directe amb la terra ens permet descarregar en ella els ions positius i carregar-nos d’ions negatius. El nostre metabolisme crea, entre d’altres productes de rebuig, ions positius. La terra, tan avesada a proporcionar-nos el què ens convé, te una càrrega negativa. Com que el nostre cos és conductor, si la toquem amb la pell suficient estona, podrà tenir lloc aquest profitós intercanvi que entre molts d’altres beneficis ens aportarà una moderació del ritme cardíac si és excessiu, una millor regulació de la glucosa, reducció de l’estrès, un augment de la immunitat, una reducció de les càrregues positives dels radicals lliures causants de l’oxidació, i un augment de la conductivitat de la pell.

Resumint: relaxa, millora l’atenció i la percepció, tracta i estimula reflexològicament tots els òrgans interns; millora la circulació de les cames; enforteix les cames i realinea l’esquelet, elimina sobrecàrregues a les articulacions, sobretot turmells, genolls, malucs i columna vertebral, enforteix els lligaments; augmenta la nostra sensibilitat als estímuls ambientals i maximitza la resposta envers ells, per exemple la regulació tèrmica; ens connecta literalment amb la terra permetent-nos alliberar els nocius ions positius i carregar-nos d’ions negatius.

Evidentment és com tot, requereix la seva pràctica. No anirem, el primer dia, a córrer 3 hores descalços per un terreny amb desnivell, ple de pedres i punxes. Començarem caminant per llocs plans i dòcils durant un quart o mitja hora, i anirem augmentant l’estona i la dificultat del terreny conforme ens hi anem acostumant. I, com és clar, deixarem que els nens vagin descalços sempre que sigui possible ja que a més de tots els avantatges que té pels adults  (7-) farà que els ossos del nen es formin molt més densos i per tant més forts.